Racens historie
Gamle Danske Husdyrracer
Klubinformation

Formål

Klubbens formål er at øge interessen for den Danske Landhøne, såvel i stor race, som i dværg i alle dens former og varianter.

Historie

Specialklubben for Danske Landhøns så dagens lys ved en stiftende generalforsamling i 1967. Klubben er en specialklub tilsluttet Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl.

På trods af at den Danske Landhøne er Danmarks ældste hønserace, var det først i 1870érne at man tog den Danske Landhønes sag op. Den vågnende interesse resulterede i oprettelsen af en specialklub, der den gang blev kaldt Landhønseringen. Siden har der under tidernes skiften været oprettet i alt tre specialklubber, der alle har haft til formål at varetage den Danske Landhønes interesse. Interessen for Landhøns har bølget frem og tilbage indtil 1967 hvor den nuværende specialklub blev stiftet.

Aktiviteter

Specialklubben for den Danske Landhøne søger at bevare interessen for Landhønsene ved blandt andet at afhold og deltage i følgende arrangementer :

- Generalforsamling sidst i Maj måned
- Hønsedage i efteråret
- Landsudstillingen i december
- Diverse PR-arrangementer

Herudover udgiver specialklubben medlemsbladet "Landhanen", som udkommer 2 gange om året.

Bestyrelse

- se venligst Klubinformation